duminică, 15 martie 2009

Cine are dreptate? Elevii sau profesorii?

Învăţământul în ziua de astăzi constituie o adevărată problemă pentru ţara noastră. Absenţa unui program pe termen lung pentru eficientizarea învăţământului stârneşte, cel puţin odată pe an, nemulţumirile elevilor, profesorilor sau a părinţilor. Acest lucru este "beneficiu" pe care îl datorăm principiului care se aplică la Ministerul Învăţământului: cine a fost înaintea mea nu a făcut nimic bun, avem de un program bun, dar în primul rând diferit. Aşa că în fiecare asistăm la recrutarea unei noi generaţii de cobai. Şi cel puţin ultimele cinci generaţii, în opinia mea, pot fi apreciate drept carne de tun. O soluţie pentru evitarea acestor situaţii consider ar putea fi adoptarea unei legi care să specifice clar ca schimbările făcute, mai ales pentru examenele de sfârşit de ciclu, să nu se aplice decât după doi ani(adică cei care sunt în clasa a 11-a să nu aibă surpriza de afla abia înainte de clasa a 12-a cum vor da bacul sau ce trebuie să înveţe pentru examen).
Astea rămân problemele ministerului, probleme pentru care trebuie găsită o rezolvare cât mai urgentă.Însă dincolo de această realitate există una şi mai dură.Ea priveşte relaţia dintre elevi şi profesori. Pentru ca procesul educativ să se desfăşoare în condiţii cât mai bune, atât profesorii cât şi elevii trebuie să-şi facă treabă cât mai bine.
Funcţia de profesor presupune respectarea anumitor cerinţe. În primul rând deţinerea unor cunoştinţe ce vor fi împărtăşite într-o manieră cât mai convenabilă asimilării acestora de către elevi. Apoi nu este suficient dacă eşti plin de informaţie dacă nu ai tact pedagogic sau dacă vrei să faci din asta un mijloc de a demonstra inferioritatea elevilor.De asemenea, comportamentul are şi el un rol foarte important. Respectul reciproc favorizează procesul de predare-învăţare.
Elevii, la rândul lor, vor conştientiza că au în faţă un dascăl şi nu o persoană cu care se pot trage de şireturi, nu o persoană care nu va rata nici o ocazie de a pune note proaste, ci una care doreşte să îi transforme îi oameni.
Din păcate, în ziua de astăzi fiecare din cele două părţi uită care le sunt sarcinile, drepturile şi obligaţiile. Elevilor le-a intrat democraţia în cap şi legislaţia le dă voie sa profite de acest lucru. Profesorii întâmpină mari greutăţi în a stăvili libertinajul elevilor şi din păcate legislaţie nu-i ajută deloc.
(va urma)

Niciun comentariu: