joi, 19 august 2010

Marin Teodorescu Zavaidoc

Consider că găsesc tot ce mă interesează pe internet, încât apreciez că mă pot dispensa de internet. Şi totuşi ieri am deschis televizor şi am început să butonez. Ajungând pe TVR Cultural am găsit o emisiune, Identităţi se numeşte, care încerca să reconstituie biografia celui supranumit Zavaidoc. S-a născut în 1896 în Piteşti, oraş de care va fi legat până la moarte şi care astăzi îl cinsteşte organizând un festival de muzică populară ce îi poartă numele. Încă de mic a impresionat prin vocea sa. Trebuie spus că a mers pe front în ambele Războaie Mondiale pentru a le cânta soldaţilor români. A cunoscut gloria în anii'30, participând, se pare la intervenţia lui George Enescu, la conferinţa mondială de la Paris(1937). În ţară concerta seară de seară în restaurantele bucureştene, dar adevăratele câştiguri proveneau din contractele semnate cu casele de discuri(scuzaţi cacofonia). Unele surse, demne de încredere susţin că era milionar, însă venirea războiului avea să fie de rău augur pentru Zavaidoc. Casa este bombardată şi toate bunurile sale se pierd. În plus, Zavaidoc, care conform livretului militar avea 1,58 şi 85 de kilograme se îmbolnăvise şi la doar 48 de ani avea să fie răpus de boală(1944).
În jurul lui Zavaidoc au fost născocite şi unele legende. Cea mai celebră spune că el şi Cristian Vasile, un alt mare interpret al perioadei interbelice, concurau pentru inima frumoasei Zaraza. Folclorul bucureştean a împânzit zvonul că responsabil de moartei Zarazei ar fi fost chiar Zavaidoc. Realitatea ne arată cu totul altceva. Într-o cercetare minuţioasă publicată în cartea Năbădaiosul Zavaidoc se arată că în momentul crimei Zavaidoc era pe front la Odessa, iar cel ce a fost cercetat şi ulterior eliberat a fost Cristian Vasile.
În încheiere fac precizarea că orice informaţie greşită se datorează slabei mele memorii. Din păcate nu am reuşit să înregistrez emisiunea în condiţii optime.

Niciun comentariu: